ZO24 leverer profilbeklædning og merchandise til sport-events, koncerter og andre steder, hvor t-shirts og medaljer er en del af konceptet. Men måske behøver alt ikke at laves, som det plejer?

”Min partner og jeg kommer fra sportsverdenen og nattelivet. Vi startede ZO24, fordi vi begge havde et fælles problem: Indkøb af profilbeklædning og merchandise var en jungle, som vi ville lave smartere,” fortæller co-founder
Claus Vesterby.

Investeringer i it, logistik og eget trykkeri blev grundlaget for, at ZO24 i dag kan forhindre det overforbrug, som karakteriserer
branchen.

Tænkte ikke grønt i starten

Men faktisk tænkte partnerne ikke grønt fra starten. De var fokuserede på at udvikle it, som gør det lettere for kunderne at handle. I processen blev de opmærksomme på, at de samtidig mindsker spild. Derfor opsøgte de viden om bæredygtighed hos eksperter.

”Men vi blev faktisk lidt bange undervejs. Det virkede overvældende, fordi der er så mange veje, man kan gå. Alle siger, at man bare kan spørge, men hvad skal man spørge om?”

Lidt tilfældigt stødte de ind i Bæredygtig Herning, og det blev en åbning. ”Bæredygtig Herning fik tingene ned på et niveau, hvor vi kunne være med. Deres tilgang er, at nu skal vi bare i gang, og vi fik snakket om, hvad vi helt konkret kunne gøre, både lavpraktisk og strategisk,” fortæller Claus Vesterby.

En af udfordringerne er, at ZO24 producerer i Østen. ”Det kan jeg ikke ændre lige nu. Men jeg kan tale med mine kunder om at være i god tid, så leveringen ikke skal flyves ind, men i stedet kommer med skib. Desuden har vi investeret i eget trykkeri, så kunderne kan bestille så sent, at de kender antallet af
tilmeldinger til et event. Dermed undgår de at smide overskydende
produkter ud, fordi årstallet er forældet,” forklarer Claus Vesterby og fortsætter:

”Vi tilbyder også lageropbevaring. Fx har en af vores kunder købt Halloween-udstyr til mange lokationer.” Normalt smides sådan noget ud efter brug, og man køber nyt næste år. Nu kan de blot give os besked, når det skal i spil
igen, eller udstyret kan gå på skift mellem fl ere af deres venues,
fordi vi holder styr på logistikken,” fortæller han og peger på, at kunderne dermed køber mindre, men i en bedre kvalitet. Det kan forretningsmæssigt fungere for begge parter – og er til gavn for kloden.

Medaljevedhæng og andre innovative tiltag

ZO24 har også udviklet nye måder at bruge merchandise på. Deltagerne på et sportsevent er ofte tilbagevendende. Netop derfor behøver de måske ikke en ny medalje hver gang? I stedet kan der laves vedhæng, som sikrer dem et fysisk minde, men med lavere materialeforbrug. Sådanne nye løsninger skabes i tæt samspil med kunderne – og med leverandøren i Østen, som dermed også får nye kompetencer.

I det hele taget ser Claus Vesterby positivt på, at virksomheder bruger hinanden. Netop derfor sætter han stor pris på netværket mellem medlemmerne af Bæredygtig Herning:

”Det er så fedt at møde andre, som også bokser med den grønne dagsorden. Vi er en flok fra sportsverdenen, som godt ved, at vi skal træne. Men man skal have en træner, der fortæller, hvordan vi vinder. Det betyder ekstremt
meget at høre, hvad andre gør,” siger han og fremhæver bekymringerne ved at fortælle, hvor langt man er:

”Ingen af os kan alt på dag ét, for bæredygtighed er så komplekst. Nogle er rigtig gode til at italesætte deres grønne succeshistorier, men det er vigtigt, at
flere af os tør sige højt, hvad der er svært. At der ikke kun vises glansbilleder. De store virksomheder har også udfordringer. Vi er jo alle bange for, om vi ødelægger vores forretning ved at blive beskyldt for greenwashing. Men vi er nødt til at dele det svære, så vi kan inspirere hinanden.”

Han peger samtidig på, at økonomien skal hænge sammen ved forretningsudvikling – men at der er en tendens til at tro, man ikke må tjene penge på velgørenhed og andre områder, som gør verden bedre. Den tankegang har spændt ben for, hvad ZO24 turde fortælle om deres forretning. Men økonomi og arbejdet med verdensmål skal gå hånd i hånd. Det er de to partnere afklarede med nu; de tør gå ud med budskabet om, at profiltøj og
merchandise også har en plads i arbejdet med bæredygtighed.

”Vi har nok en jysk beskedenhed, som forhindrer os i at fortælle om de gode løsninger. Men vi har brugt mange ressourcer på at skabe et set up, som minimerer spild. Det er et grønt aktiv, som vi selvfølgelig skal italesætte.”