Carsten Skovlund Hansen er indehaver af virksomheden designwerk, som holder til i Bæredygtig Hernings co-work space. For Carsten var det udsigten til at sidde med ligesindede, der trak ham til kontorfællesskabet, for godt nok laver alle her noget forskelligt, men alle har bæredygtighed som rettesnor. Carsten selv har kursen indstillet efter verdensmålene, som meget af hans arbejde som designer, kommunikationsstrateg og coach for start-ups tager udgangspunkt i.

Da FN i 2015 vedtog sine 17 overordnede verdensmål og 169 delmål, blev der ifølge Carsten Skovlund Hansen skabt orden i kaos, fordi alle forpligtede sig til at arbejde for en mere bæredygtig udvikling for både mennesker og planeten. For Carsten blev det også en kærkommen rammesætning for hans virke som designer, kommunikationsstrateg og coach for start-ups.

”Jeg har altid gerne villet gøre noget mere end bare at tjene penge, og det er kommet forskelligt til udtryk gennem årene. For mig passer verdensmålene rigtigt godt sammen med mine værdier og det jeg ønsker at navigere efter med designwerk. Jeg er ikke aktivist, men jeg vil bruge den tid jeg har meningsfyldt, og jeg bruger i meget høj grad verdensmålene som pejlemærke for de opgaver, jeg tager ind. Det er dybt meningsfyldt at arbejde for virksomheder eller organisationer, der gerne vil spille en rolle i forhold til verdensmålene eller som allerede gør det”, siger Carsten.

 

Carstens virke spænder vidt, men verdensmålene spiller en rolle i de fleste af hans aktiviteter. ”Jeg designer mange brandidentiteter, og det bedste er, når man får lov til at være med fra starten og formulere noget for en virksomhed, som kan differentiere dem og bruges som konkurrenceparameter. Der synes jeg de bæredygtige ambitioner spiller en stor rolle. Når vi får bæredygtigheden masseret ind i virksomhedens mission – hvad end den handler om klimamæssige tiltage eller social bæredygtighed – så har vi gjort en forskel. Så er det ikke kun mig, der arbejder for en bedre verden, men også mine kunder”.

Netop den sociale bæredygtighed er i centrum, når Carsten underviser unge i entrepreneurship og design. Det er især start-ups og pre-seed start ups, der har hans interesse, for her kan han bidrage med sin mangeårige erfaring og give de unge troen på, at de kan opnå det, de drømmer om. ”På verdensplan mislykkes 90% af alle pre-seeds med deres idé. For 70% tager det to år at mislykkes – og det er jo to år der er spildt og mange taber motivationen. Jeg vil gerne hjælpe de unge med at kvalificere deres ideer, så jeg underviser dem i netop det. På den måde er bæredygtighed ikke kun grøn omstilling – der er også social bæredygtighed i at give noget videre til næste generation”.

"Alle, der gerne vil røre ved bæredygtighed i Herning, de kommer her forbi. Og så ser man dem jo og får udbygget sit netværk."


Der er flere fordele i at sidde i Bæredygtig Hernings kontorfællesskab, mener Carsten: ”Det giver mig rigtig meget at være sammen med de mennesker, der er her – både selve teamet omkring foreningen, men også mine co-work kollegaer. Det er en ny generation, der har evnerne, motoren og visdommen til at gøre det her på den rigtige måde – det er meget inspirerende. Og så må man sige, at alle, der gerne vil røre ved bæredygtighed i Herning, de kommer her forbi. Og så ser man dem jo og får udbygget sit netværk. Forleden mødte jeg en direktør heroppe, som brænder for det samme som mig, og nu skal vi drikke kaffe sammen. Men det vigtigste er, at jeg har et fællesskab med ligesindede, hvor vi godt nok arbejder med forskellige ting, men vi arbejder med det vi gør af de samme grunde”.

 

"For mig gav verdensmålene noget at styre efter. Jeg er ikke aktivist, men jeg vil bruge den tid jeg har meningsfyldt, og jeg bruger i meget høj grad verdensmålene som pejlemærke for de opgaver jeg tager ind"

Carsten Skovlund Hansen  |  Designwerk

”Det er meget vigtigt for Herning at have et sted som Bæredygtig Herning. Det gode ved Herning er, at vi er gode til at gøre ting sammen, som ingen tror kan lade sig gøre. Men vi er også købmænd – og vi vil gerne være ansvarlige købmænd. Der er et kulturskifte i gang, og det kommer til at tage nogle år, men jeg føler jeg er med til at yde mit beskedne bidrag til at skubbe på et bæredygtigt paradigmeskifte i forretningslivet ved at være her. Og så er jeg er blevet inspireret til at arbejde med bærdygtighed på nye måder – og man skal aldrig holde op med at lære noget nyt”.

Virksomhed

Designwerk A/S

Web

https://www.designwerk.dk/

Grafisk design, brand identitet, coaching og undervisning af start-ups

Følg os på LinkedIn