Emballage skal beskytte et produkt under transport og måske informere om noget – men hvad så bagefter? Af gammel vane ser man ofte emballage som værdiløs; det skal bortskaffes i en fart.
Flere og flere virksomheder arbejder med, at deres emballage ikke ender som værdiløst affald. I stedet designes det til at forblive en værdifuld ressource. Fx ved at emballagen eller materialets egenskaber fastholdes i et cirkulært kredsløb. For der kan være store besparelser at hente ved at forbedre indsamlingen, sorteringen og behandlingen af det, som ved første øjekast ligner emballageaffald.
Ny leverandør og blik for spild
Colour Compagniet A/S i Kibæk har interessante emballageerfaringer – og foreløbig minimeret de årlige emballageudgifter med mere end 20.000 kr. årligt.
Virksomheden tilbyder overfladebehandlinger på fx træ, plast og metal; både på plane emner og 3D. Den har en vision om at være den foretrukne bæredygtige samarbejdspartner inden for overfladebehandling. Det skal blandt andet opnås ved at skabe miljørigtige løsninger, der øger produktværdien.
I starten af sidste kvartal skiftede Colour Compagniet emballageleverandør. Samarbejdet havde varet en årrække, men det var tydeligt, at andre aktører på markedet havde større blik for den grønne agenda - uden at det blev dyrere i indkøb.
Samtidig satte Colour Compagniet fokus på spild af emballage. De arbejder på at genbruge så meget af kundernes emballage fra levering som muligt. Derfor ved de nu, hvilke emballageartikler, der især kan genbruges i eget pakkeri: Pakkehjørner, trælister, bund-/topplader samt nogle typer plastikfolie.
Besparelsen er til at føle på. Måske kan emballage også genbruges i din virksomhed?
Artiklen er skrevet af Birgitte Iversen, RETNING